Register Now
Login
Lost Password

Enter your email to reset your password.

Jak sprawdzić olej w automatycznej skrzyni biegów?

Jak sprawdzić olej w automatycznej skrzyni biegów?

Zrozumienie roli i właściwej konserwacji oleju w automatycznej skrzyni biegów jest kluczowe dla długowieczności naszego samochodu. Czy wiesz, jak prawidłowo sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów? Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak często powinieneś to robić? Ten artykuł dostarczy Ci niezbędnej wiedzy, ukazując ważność regularnego sprawdzania oleju, jak również zasady prawidłowego sprawdzania poziomu oleju w skrzyniach automatycznych. Dowiedz się więcej o tym, jak dbać o swoją skrzynię biegów i utrzymać samochód w doskonałym stanie na długie lata

Rola oleju w skrzyni automatycznej

Olej pełni kluczową rolę w automatycznej skrzyni biegów, nie tylko zapewniając smarowanie, ale również będąc integralnym elementem jej funkcjonowania. Różni się to od manualnej skrzyni biegów, gdzie samochód jest w stanie jeździć przez pewien czas bez oleju, zanim skrzynia ulegnie uszkodzeniu. W skrzyni automatycznej, brak oleju sprawi, że samochód po prostu nie ruszy. W najgorszym przypadku, jeśli samochód zacznie się poruszać, skrzynia szybko ulegnie uszkodzeniu. Z tego powodu, producenci automatycznych skrzyń biegów często wykorzystują bagnety do sprawdzania poziomu oleju, podobnie jak w silnikach, co nie jest zbyt częste w przypadku skrzyń manualnych.

Sprawdzanie poziomu oleju – podstawowe zasady

Nie jest tajemnicą, że wielu kierowców nie jest pewnych, jak prawidłowo sprawdzić poziom oleju w skrzyni. Choć większość mechaników przyjmuje zasadę sprawdzania oleju po rozgrzaniu silnika i podczas jego pracy, to nie wszystkie skrzynie biegów powinny być traktowane w ten sam sposób. Przykładem są automatyczne skrzynie montowane w niektórych modelach samochodów, gdzie zaleca się sprawdzenie poziomu oleju tylko na wyłączonym, ale rozgrzanym silniku, zaraz po jego wyłączeniu. Co ciekawe, doświadczenie pokazuje, że różnica między pomiarem na włączonym i wyłączonym silniku jest niewielka, co sugeruje, że bezpieczeństwo jest tutaj kluczowym czynnikiem.

Wyjątki od zasady – różnice w sprawdzaniu poziomu oleju

Warto zauważyć, że nie zawsze sprawdza się poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów na rozgrzanym silniku. Niektóre typy przekładni w niektórych modelach samochodów, jak na przykład w Volvo, mają bagnet z podziałką na poziom dla zimnego oleju i poziom dla oleju gorącego.

Co więcej można odkryć podczas sprawdzania poziomu oleju?

Sprawdzając poziom oleju, można jednocześnie ocenić jego stan. W przeciwieństwie do oleju silnikowego, zwłaszcza w silnikach Diesla, kolor oleju w skrzyni automatycznej przez długi czas się nie zmienia. Pozostaje on czerwony nawet przez 100-200 tys. km. Jeśli kolor oleju zbliża się do brązowego, zamiast czerwonego, wymiana oleju nie powinna być dłużej odkładana.

Innym elementem, który można ocenić, jest zapach oleju. Choć trudno opisać zapach, a identyfikacja zapachu może być niełatwa, silny zapach spalenizny na bagnecie może wskazywać na problemy.

Jak często sprawdzać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Chociaż olej w skrzyni automatycznej jest niezwykle ważny, nie ma potrzeby sprawdzać go zbyt często. Wystarczy robić to raz na rok. Jednak sytuacja wygląda inaczej w przypadku pojazdów terenowych i każdego innego pojazdu eksploatowanego w wymagającym terenie, który wymaga przejechania przez głęboką wodę. Jeśli regularnie jeździsz w wodzie głębszej, niż zaleca producent, powinieneś sprawdzić olej po każdym takim przejeździe. Woda, dostając się do oleju w przekładni automatycznej, może szybko zniszczyć skrzynię biegów. W takim przypadku, przy sprawdzaniu poziomu oleju, należy zwrócić szczególną uwagę na poziom oleju, który (wraz z wodą) może być wyższy niż wcześniej.